Strategi och innehåll för att LYCKAS PÅ SOCIALA MEDIER

Välkommen till en intim utbildning inom sociala medier marknadsföring med upp till max 8 deltagare.

KORT OM UTBILDNINGEN

I dagens digitala samhälle är närvaron på sociala medier ofta avgörande för framgångsrika varumärken och organisationer. Men vad krävs för att lyckas på sociala medier och hur bör du tänka när det gäller organiskt vs betald närvaro på sociala medier? Denna heldagsutbildning ger dig en omfattande grund med fokus på betald marknadsföring på sociala medier, oavsett bransch eller storleken på din organisation. På Stadsgårdsterminalen i centrala Stockholm kommer våra specialister från Digital Jungle under en intensiv heldag att guida dig genom hur du navigerar ditt varumärkes närvaro på sociala medier.
 
Du får verktygen att på egen hand skapa en strategi för era sociala medier kanaler som stöder er verksamhets övergripande affärsmål. Nycklarna till att skapa engagerande content anpassat för konsumtion på sociala medier. Kunskapen till att välja de optimala annonsformaten baserat på din annons målsättning. Lära dig att analysera och utvärdera annonseringens utfall för att säkerställa att din strategi alltid är på rätt spår.
 
Utbildningen ger dig helt enkelt kunskapen och verktygen som krävs för att efter avslutad utbildning ta ditt varumärke till nästa nivå på sociala medier!

RIKTAR SIG TILL

Utbildningen riktar sig till dig som har ett strategiskt och övergripande ansvar för sociala medier på din arbetsplats, men är i allra högsta grad relevant för alla som arbetar med någon form av marknadsföring eller information som riktar sig mot privatpersoner och andra företag.

MÅL MED UTBILDNINGEN

Målet med utbildningen är att ge varje deltagare en fördjupad förståelse och ny kunskap som kommer att hjälpa till med att effektivt planera och genomföra aktiviteter på sociala medier.

DATUM OCH TID

15 februari 2024 klockan 09:00 – 17:00 

PLATS

Stadsgårdsterminalen, Stockholm

PRIS

6 900 kronor exklusive moms. Lunch och fika ingår.

KURSANSVARIG

Dino Mujkanovic

Dino har arbetat med digital kommunikation och marknadsföring i sociala medier i över tio år med några av världens populäraste varumärken och arbetar idag som VD på Digital Jungle.

Niclas Sjölander

Niclas arbetar som Paid Social Specialist på Digital Jungle och hjälper dagligen både B2B och B2C uppdragsgivare med annonsering på de flesta sociala medier kanaler.

AGENDA FÖR DAGEN

09:00 – 09:15

Välkomna och introduktion

09:15 – 10:00

Spelplanen på sociala medier

  • Hur använder svenskarna sociala medier idag.
  • Hur har användningen av sociala medier i Sverige utvecklats de senaste åren.

10:00 – 10:15

Kaffe

10:15 – 11:00

Att tänka strategiskt

  • Vilka element är nödvändiga för en välstrukturerad sociala medier strategi.
  • Ska du satsa på en konstant närvaro (always on), korta kampanjer eller en kombination.
  • Att använda målgruppsdata för att optimera din konverteringstratt längs hela köpresan.
  • Vilka nyckeltal (KPI:er) behöver du hålla koll på baserat på dina annonseringsmål.

11:00 – 11:30

Målgrupper

  • Vilken typ av data från sociala medier kan du använda för att skapa och rikta annonser.
  • På vilket sätt kan du bygga målgrupper baserat på den befintliga datan ni har idag.
  • Hur du kan arbeta med retargeting (återmarknadsföring) och varför du bör göra det.

11:30 – 11:45

Att arbeta med en spårningspixel

  • Vad är en spårningspixel och bör du ha en pixel installerad på din webbplats.
  • Hur arbetar du datadrivet med en pixel för att optimera annonseringens utfall.

11:45 – 12:45

Lunch

12:45 – 13:45

Content och annonsformat

  • Hur ska du tänka för att skapa innehåll som är både relevant och engagerande.
  • Vilken typ av content ger bäst resultat på de olika sociala medier plattformar.
  • Att tänka på när du skriver du copy (texter) för att passa på sociala medier.
  • Vilka olika typer av annonsformat och annonsplaceringar finns att använda.

13:45 – 14:30

Mätning och analys

  • Hur du kan analysera, utvärdera och utveckla din närvaro på sociala medier.
  • Benchmark (jämförelsetal) för annonsering på de största sociala medieplattformarna.
  • Hur definierar du en lyckad kampanj jämfört med en mindre lyckad kampanj.

14:30 – 14:45

Fika

14:45 – 15:30

Framtiden inom sociala medier marknadsföring

  • Olika AI verktyg att använda för din sociala medier marknadsföring.
  • Vilka trender i framtiden bör du hålla koll på och hur kan du anamma dessa.

15:30 – 16:45

Gruppövning

  • Utifrån det som vi har diskuterat och lärt oss under dagen ska vi i mindre grupper planera en sociala medier kampanj, från målsättning och målgrupper till annonsformat och KPI:er.

16:45 – 17:00

Q&A

17:00

Kursen avslutas

ANMÄL DIG HÄR

Genom att göra en bokning förbinder du dig att betala deltagaravgiften via faktura. Fakturan skickas ut samtidigt som du gör anmälan, och betalningen bör vara oss tillhanda inom 30 dagar. Vid avbokning upp till 45 dagar före kursstart återbetalas hela deltagaravgiften. Om avbokningen sker senare har du möjlighet att överlåta kursplatsen till en annan person inom er organisation.