Strategi och innehåll för att LYCKAS PÅ SOCIALA MEDIER
Strategi och innehåll för att LYCKAS PÅ SOCIALA MEDIER
SAGT AV TIDIGARE DELTAGARE
KORT OM UTBILDNINGEN
RIKTAR SIG TILL
MÅL MED UTBILDNINGEN
DATUM OCH TID
13 maj 2024 klockan 09:00 – 17:00
PLATS
Stadsgårdsterminalen, Stockholm
PRIS
5 900 kr exklusive moms. Lunch och fika ingår.
KURSLEDARE
Dino Mujkanovic
Dino arbetar idag som Digital Strateg på Digital Jungle och har de senaste 15 åren arbetat med några av världens populäraste varumärken med fokus på sociala medier marknadsföring.
Niclas Sjölander
Niclas arbetar som Paid Social Specialist på Digital Jungle och hjälper dagligen byråns uppdragsgivare både inom B2B och B2C segmentet med annonsering på de flesta sociala medier kanaler.
AGENDA FÖR DAGEN
09:00 – 09:15
Välkomna och introduktion
09:15 – 09:45
Spelplanen på sociala medier
- Hur använder svenskarna sociala medier idag.
- Hur har användningen av sociala medier i Sverige utvecklats de senaste åren.
09:45 – 10:30
Att tänka strategiskt
- Vilka element är nödvändiga för en välstrukturerad sociala medier strategi.
- Ska du satsa på en konstant närvaro (always on), korta kampanjer eller en kombination.
- Att använda målgruppsdata för att optimera din konverteringstratt längs hela köpresan.
- Vilka nyckeltal (KPI:er) behöver du hålla koll på baserat på dina annonseringsmål.
10:30 – 10:45
Kaffe
10:45 – 11:30
Målgrupper
- Vad är en skillnaden mellan en sparad, anpassad och lookalike målgrupp.
- På vilket sätt kan du bygga målgrupper baserat på den befintliga datan ni har idag.
- Hur du kan arbeta med retargeting (återmarknadsföring) och varför du bör göra det.
11:30 – 11:45
Att arbeta med en spårningspixel
- Vad är en spårningspixel och när bör du ha en installerad på din webbplats.
- Juridik och lagar kring att arbete med en spårningspixlar.
11:45 – 12:45
Lunch
12:45 – 13:45
Content och annonsformat
- Hur ska du tänka för att skapa innehåll som är både relevant och engagerande.
- Vilken typ av content ger bäst resultat på de olika sociala medier plattformar.
- Att tänka på när du skriver du copy (texter) för att passa på sociala medier.
- Vilka olika typer av annonsformat och annonsplaceringar finns att använda.
13:45 – 14:30
Mätning och analys
- Hur du kan analysera, utvärdera och utveckla din närvaro på sociala medier.
- Benchmark (jämförelsetal) för annonsering på de största sociala medieplattformarna.
- Hur definierar du en lyckad kampanj jämfört med en mindre lyckad kampanj.
14:30 – 14:45
Fika
14:45 – 15:15
Influencer Marketing
- Varför du bör fokusera på micro och macro influencers som varumärke.
- Hur du skapar annonser på sociala medier med dina influencers content.
15:15 – 15:45
Framtiden inom sociala medier marknadsföring
- Olika AI verktyg att använda för din sociala medier marknadsföring.
- Vilka trender bör du hålla koll på och hur kan du anamma dessa i din verksamhet.
15:45 – 16:45
Gruppövning
- Utifrån det som vi har diskuterat och lärt oss under dagen ska vi i mindre grupper planera en sociala medier kampanj, från målsättning och målgrupper till annonsformat och KPI:er.
16:45 – 17:00
Q & A
17:00
Kursen avslutas
ANMÄL DIG HÄR
Genom att göra en bokning förbinder du dig att betala deltagaravgiften via faktura. Fakturan skickas ut samtidigt som du gör anmälan, och betalningen bör vara oss tillhanda inom 30 dagar. Vid avbokning upp till 45 dagar före kursstart återbetalas hela deltagaravgiften. Om avbokningen sker senare har du möjlighet att överlåta kursplatsen till en annan person inom er organisation.